Vad kostar det att ladda en elbil?

Med den ökande populariteten för elbilar blir frågor kring deras driftkostnader allt mer aktuella. En av de vanligaste frågorna bland nuvarande och potentiella elbilsägare är: ”Vad kostar det att ladda en elbil?”. Svaret på denna fråga beror framför allt på två faktorer, elpriset och bilens batterikapacitet.

1. Elpriser och dess påverkan

Elpriset är en viktig faktor för att korrekt kunna beräkna kostnaden att ladda en elbil. Elpriset varierar beroende på avtalstyp och var man bor då Sverige är uppdelad i fyra elområden.

1.1 Typer av elavtal

Den vanligaste avtalstypen är rörligt elpris (månadspris). Denna avtalsform innebär att elpriset varierar varje månad utifrån spotpriserna på Nord Pool. Med rörligt elpris (timpris) är det möjligt att följa dagens spotpriser timme för timme, vilket gör det möjligt att ladda elbilen när priserna är låga.

1.2 Elområden

Sverige är uppdelat i fyra elområden, vilket innebär att spotpriset på elbörsen Nord Pool kan variera mellan områdena. Generellt är det billigare med el i norra Sverige, det vill säga elområde SE1 (Luleå) och elområde SE2 (Sundsvall), jämfört mot södra Sverige, elområde SE3 (Stockholm) och elområde SE4 (Malmö). 

Under 2023 var det genomsnittliga spotpriset 45,7 öre/kWh i SE1 och SE2, jämfört mot 59,2 öre/kWh i SE3 och 74,4 öre/kWh i SE4. Tänk på att priserna är exklusive moms.

1.3 Elnät 

Utöver elhandelsavtalet behöver man ha ett aktivt elnätsavtal hos den lokala nätägaren för att få konsumera el i Sverige. Elnätsavtalet för säkringsabonnemang, som är vanligt bland lägenheter och villor, är vanligtvis uppdelat i ett rörligt pris per kWh och ett fast pris som beror på huvudsäkringens storlek. 

1.4 Energiskatt

Utöver kostnader för elhandel och elnät behöver man som elkonsument i Sverige betala en energiskatt. Under 2024 är energiskatten 53,5 öre/kWh inkl. moms för de flesta elkonsumenter.

1.3 Genomsnittligt elpris 

Utöver elhandelsavtal och elnätsavtal varierar det totala elpriset per kWh beroende på årlig elanvändning. Eftersom en hög elanvändning resulterar i ett lägre genomsnittligt pris per kWh, på grund av de fasta avgifterna från både elhandlaren och elnätsbolaget. 

Statistika centralbyrån sammanställer genomsnittliga priser utifrån årlig elanvändning per halvår. Under juli – december 2023 var det totala genomsnittliga elpriset följande:

  • Årlig elanvändning < 1000 kWh: 4,43 kr/kWh 
  • Årlig elanvändning 1000 – 2500 kWh: 2,81 kr/kWh
  • Årlig elanvändning 2500 – 5000 kWh: 2,53 kr/kWh
  • Årlig elanvändning 5000 – 15000 kWh: 2,19 kr/kWh
  • Årlig elanvändning > 15000 kWh: 1,93 kr/kWh

Observera att dessa priser är ett genomsnitt för alla privatkonsumenter i Sverige och är därmed ett genomsnitt för alla avtalstyper. 

2. Batterikapacitet

Olika elbilar har olika batterikapacitet, mätt i kilowattimmar (kWh). En vanlig elbil idag har en batterikapacitet mellan 40 och 100 kWh, vilket ger en räckvidd på mellan 200 och 500 km beroende på bilmodell och körförhållanden. För att beräkna kostnaden för en full laddning, multiplicerar vi batteriets kapacitet med elpriset.

3. Beräkningsexempel

En Tesla Model 3 Long Range har en batterikapacitet på 75 kWh. Elpriset är 2 kr/kWh. Den totala kostnaden för att ladda batteriet fullt beräknas genom följande formel: 

Kostnad = Batterikapacitet (kWh) x Elpris (kr/kW)

Kostnad = 75 kWh x 2 kr/kWh = 150 kr.

4. Laddningsmetoder

Laddningskostnaden kan också variera beroende på vilken laddningsmetod som används. Det finns främst tre typer av laddningsalternativ:

Laddning hemma: Detta är det mest kostnadseffektiva alternativet eftersom hushållens elpriser vanligtvis är lägre än de som erbjuds på publika laddstationer.

Publika laddstationer: Här kan kostnaden variera stort beroende på operatör och plats. De flesta publika laddstationer tar betalt per kWh. Priserna varierar vanligtvis mellan 4 och 6 kr per kWh.

Snabbladdning: Snabbladdningsstationer, som kan ladda en bil till 80 % på mindre än en timme, är ofta det dyraste alternativet. Kostnaden är högre per kWh, men fördelen är snabbare laddning, vilket är idealiskt för längre resor. Kostnaden är vanligtvis mellan 5 – 7 kr per kWh.

5. Körstil

Körstilen har en betydande inverkan på elbilens energiförbrukning och därmed på laddningskostnaderna. En aggressiv körstil, som inkluderar kraftiga accelerationer och höga hastigheter, kan snabbt tömma batteriet, vilket leder till att bilen måste laddas oftare. Detta ökar den totala kostnaden för laddning över tid. Att köra med hög hastighet på motorvägar drar också mer energi än att köra i stadstrafik, särskilt på grund av det ökade luftmotståndet.

Däremot kan en lugn och förutseende körstil bidra till att maximera elbilens räckvidd. Genom att undvika kraftiga accelerationer och använda regenerativ bromsning, där bilens kinetiska energi omvandlas tillbaka till elektricitet och laddar batteriet, kan man förbättra bilens energieffektivitet. Dessutom är det fördelaktigt att hålla en jämn hastighet och undvika onödiga stopp och starter, vilket minskar energiförbrukningen.

6. Vanliga frågor

Vad kostar det att ladda en elbil hemma?

Kostnaden att ladda en elbil hemma beror på elpriset och storleken på batteriet. Kostnaden beräknas med formeln: Elpris (kr/kWh) x Batterikapacitet (kWh).

Hur påverkar elpriserna kostnaden att ladda en elbil?

Elpriserna spelar en central roll i kostnaden för att ladda en elbil. De kan variera kraftigt beroende på plats, elbolag och tid på dygnet. Till exempel kan priserna vara lägre under natten när efterfrågan är lägre.

Hur mycket kostar det att ladda vid en publik laddstation?

Priserna vid publika laddstationer varierar beroende på operatör och typ av laddare. De flesta laddstationer tar betalt per kWh och priset är i regel dyrare än att ladda hemma. Ett vanligt pris är mellan 4 – 7 kr per kWh.

Kan man spara pengar genom att ladda elbilen på natten?

Ja, om du har ett rörligt elavtal med timpis kan du utnyttja de låga elpriserna på natten.

Påverkar bilens batteristorlek kostnaden för att ladda den?

Ja, bilens batteristorlek påverkar direkt kostnaden för en full laddning. Ett större batteri kräver mer energi (fler kWh) att ladda fullt, vilket leder till högre kostnader. Till exempel, en bil med ett 100 kWh batteri kostar mer att ladda fullt än en med ett 40 kWh batteri, givet samma elpris per kWh

Hur påverkar körstil och körförhållanden laddningskostnaderna?

Körstil och körförhållanden påverkar elbilens energiförbrukning och därmed laddningskostnaderna. Aggressiv körning, hög hastighet och tung last kan öka energiförbrukningen, vilket leder till att bilen behöver laddas oftare. Däremot kan en lugnare körstil och optimal användning av regenerativ bromsning förbättra energieffektiviteten och minska laddningsfrekvensen, vilket sänker kostnaderna.

Är laddningskostnaderna för en elbil billigare än bränslekostnaderna för en bensinbil?

Generellt sett är laddningskostnaderna för en elbil lägre än bränslekostnaderna för en bensinbil, särskilt när man laddar hemma till låga elpriser. Även om elpriserna kan variera, är den genomsnittliga kostnaden per kilometer vanligtvis lägre för elbilar. Till exempel kan en typisk elbil kosta cirka 2 – 3 kr per mil i el, medan en bensinbil kan kosta 10 – 15 kr per mil beroende på bränslepriser och bilens bränsleeffektivitet. Dessa skillnader kan leda till betydande besparingar på lång sikt, trots eventuella högre inköpskostnader för elbilen.