CCS (Combined Charging System) 

1. Vad innebär CCS?

CCS, Combined Charging System, är en internationell laddningsstandard som kombinerar både växelström (AC) och likström (DC) i samma kontakt. Detta gör att fordon som är utrustade med CCS kan laddas både med långsammare AC-laddning och snabbare DC-laddning på snabbladdningsstationer. CCS-kontakten har två extra stift som möjliggör DC-laddning och är kompatibel med Typ 2 kontakter för AC-laddning.

AC-laddning

AC-laddning är vanligtvis långsammare och används främst vid hemmaladdning eller på arbetsplatser där fordonen kan stå och ladda under en längre tid. Med AC-laddning kan elbilar ladda upp till cirka 22 kW beroende på fordonets och laddarens kapacitet.

DC-laddning

DC-laddning erbjuder mycket snabbare laddningstider och används främst på offentliga laddningsstationer, ofta belägna vid motorvägar eller i stadskärnor. Med DC-laddning kan fordon ladda upp till 350 kW, vilket möjliggör att ladda en bil till 80 % på så lite som 20 – 30 minuter.

2. Bakgrund och historia

CCS utvecklades för att standardisera och förenkla laddningsprocessen för elbilar, vilket var ett svar på den fragmenterade marknaden där olika tillverkare använde olika laddningsstandarder. Systemet introducerades av en grupp stora europeiska och amerikanska biltillverkare, bland annat Volkswagen, BMW, Ford och General Motors, och har sedan dess fått bred acceptans globalt.

3. Fördelar med CCS

Combined Charging System (CCS) har snabbt blivit en av de mest populära laddningsstandarderna för elbilar världen över, tack vare dess många fördelar. Här är några av de främsta fördelarna:

3.1 Universalitet och standardisering

En av de största fördelarna med CCS är dess universalitet. Eftersom CCS har antagits som standard av många av världens ledande biltillverkare, inklusive europeiska, amerikanska och vissa asiatiska tillverkare, erbjuder det en enhetlig lösning för laddning av elbilar. Detta innebär att förare kan använda samma laddningsinfrastruktur oavsett vilket märke eller modell de kör, vilket minskar behovet av flera olika typer av laddare och adaptrar. Denna standardisering underlättar också för operatörer av laddningsstationer, som kan erbjuda en mer kostnadseffektiv och enkel lösning.

3.2 Flexibilitet med både AC- och DC-laddning

CCS är unikt genom att det kombinerar både växelström (AC) och likström (DC) i en och samma kontakt. Detta ger elbilsägare en hög grad av flexibilitet eftersom de kan ladda sina fordon på olika typer av stationer beroende på deras behov och situation.

Hemmaladdning med AC är vanligtvis långsammare men tillräcklig för dagligt bruk och över natten laddning. För längre resor eller när snabb laddning behövs, erbjuder DC-laddning betydligt snabbare laddningstider, vilket gör det möjligt att ladda batteriet upp till 8 0% på bara cirka 20 – 30 minuter.

3.3 Framtidssäkerhet och skalbarhet

En annan betydande fördel med CCS är dess framtidssäkerhet. Laddningskapaciteten inom CCS fortsätter att öka, med nuvarande stationer som erbjuder upp till 350 kW laddningseffekt. Detta är mer än tillräckligt för att möta framtida behov av elbilar med större batterier och längre räckvidd.

3.4 Bekvämlighet och tillgänglighet

CCS bidrar också till att öka bekvämligheten och tillgängligheten för elbilsägare. Med en standardiserad kontakt kan förare lätt hitta och använda laddningsstationer utan att behöva oroa sig för kompatibilitet. Detta minskar stressen och osäkerheten kring laddning, särskilt under längre resor.