WLTP
1. Vad betyder WLTP?
WLTP står för ”Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure” och är en global standard för att mäta utsläpp och bränsleförbrukning för lätta fordon, inklusive personbilar och lätta lastbilar. Introduktionen av WLTP markerar en betydande förändring inom bilindustrin, med syftet att erbjuda mer realistiska och pålitliga data för fordonens prestanda.
2. Historisk bakgrund
Före införandet av WLTP användes den så kallade NEDC (New European Driving Cycle) som standard för att mäta bränsleförbrukning och utsläpp. NEDC introducerades på 1980-talet och blev snabbt föråldrad då den inte längre reflekterade moderna körförhållanden. Kritiken mot NEDC fokuserade på att den gav för optimistiska och ibland missvisande siffror om bränsleförbrukning och utsläpp, vilket ledde till ett behov av en mer realistisk testmetod. I och med detta utvecklades WLTP.
3. Vad är WLTP?
WLTP är en mer omfattande och detaljerad testmetod som syftar till att ge en mer realistisk bild av hur mycket bränsle ett fordon förbrukar och hur mycket utsläpp det producerar. Till skillnad från NEDC tar WLTP hänsyn till flera olika körförhållanden och profiler, inklusive stadskörning, landsvägskörning och motorvägskörning. Detta gör att resultaten blir mer representativa för verklig körning.
4. Hur fungerar WLTP?
WLTP är uppdelad i flera olika faser som tillsammans utgör en komplett testcykel. Varje fas representerar olika körförhållanden och hastighetsintervaller för att spegla verkliga situationer på vägarna.
4.1 Testcykler
1. Låg hastighet (medelhastighet: 19 km/h)
Denna fas simulerar stadskörning med många stopp och start. Testet inkluderar frekventa accelerationer och inbromsningar, vilket reflekterar de förhållanden som ofta upplevs i tätbebyggda områden.
2. Medelhög hastighet (medelhastighet: 39 km/h)
Denna fas representerar körning på landsvägar och mindre trafikerade stadsdelar. Den innehåller längre sträckor med konstant hastighet samt måttliga accelerationer och inbromsningar.
3. Hög hastighet (medelhastighet: 57 km/h)
Denna fas speglar körning på större landsvägar med högre hastigheter. Här ingår längre perioder av stabil körning med färre stopp.
4. Mycket hög hastighet (medelhastighet: 94 km/h)
Denna fas återspeglar motorvägskörning, där fordonet körs i höga hastigheter över längre avstånd. Den inkluderar snabba accelerationer och inbromsningar som är typiska för motorvägskörning.
4.2 Parametrar och mätvärden
Under varje fas mäts ett antal kritiska parametrar för att kunna säkerställa ett representativt resultat.
Bränsleförbrukning
Mängden bränsle som förbrukas under varje fas registreras noggrant. Detta ger en detaljerad bild av hur bränsleeffektiviteten varierar under olika körförhållanden.
Koldioxidutsläpp (CO2)
Utsläppen av CO2 mäts kontinuerligt för att fastställa fordonets miljöpåverkan under hela testcykeln.
Andra utsläpp
Förutom CO2 mäts även utsläpp av andra föroreningar, exempelvis kolmonoxid (CO), kväveoxider (NOx), partiklar (PM), och kolväten (HC).
Energiåtervinning
För hybrid- och elfordon mäts hur effektivt fordonet kan återvinna energi vid inbromsning.
Däcktryck och aerodynamik
Dessa faktorer spelar en betydande roll i fordonets totala prestanda och inkluderas därför i testproceduren.
4.3 Dynamometertest
Fordonet testas på en dynamometer, vilket är en speciell testbänk som kan simulera körförhållanden medan fordonet står stilla. Dynamometern kan justeras för att efterlikna olika vägförhållanden och motstånd, vilket gör att testningen kan ske under kontrollerade och reproducerbara förhållanden.
4.3 Temperatur och klimatpåverkan
För att säkerställa att testresultaten är relevanta för olika klimatförhållanden genomförs testerna vid olika temperaturer. Standardtemperaturen för WLTP-tester är 23 grader Celsius, men ytterligare tester kan göras vid lägre temperaturer (cirka 14 grader Celsius) för att reflektera kallare klimat och dess inverkan på fordonets prestanda och utsläpp.
4.4 Last och körstilar
För att reflektera verkliga körförhållanden testas fordonen både med och utan last. Testerna innefattar också olika körstilar, från försiktig och bränslesnål körning till mer aggressiv och snabb körning. Detta ger en mer komplett bild av hur fordonet presterar under olika scenarier.
5. WLTP för elbilar
Med den snabba tillväxten av elbilar på marknaden har behovet av en realistisk och pålitlig metod för att mäta deras räckvidd och energiförbrukning blivit allt viktigare. WLTP har anpassats för att möta denna utmaning och erbjuder en standardiserad metod för att bedöma elbilars prestanda.
5.1 Utmaningar för elbilar
Till skillnad från traditionella förbränningsmotorer har elbilar unika egenskaper och utmaningar som kräver särskild uppmärksamhet vid testning:
Batterikapacitet
Räckvidden hos en elbil är direkt beroende av batteriets kapacitet, vilket påverkas av flera faktorer såsom temperatur, körstil och användning av klimatanläggningar.
Laddningseffektivitet
Hur effektivt en elbil kan laddas påverkar både driftkostnader och användarupplevelsen.
Regenerativ bromsning
Den energi som återvinns vid inbromsning är en viktig aspekt av elbilars effektivitet och måste mätas noggrant.
5.2 Testproceduren för elbilar under WLTP
WLTP-testcykeln för elbilar är liknande den som används för traditionella fordon men anpassas för att ta hänsyn till elbilars specifika egenskaper. Denna testcykel inkluderar fyra faser som representerar olika körförhållanden och hastigheter.
5.3 Parametrar och mätvärden för elbilar
Under varje fas av WLTP-testcykeln mäts flera nyckelparametrar som är specifika för elbilar:
Energiåtgång (kWh/100 km)
Mängden energi som förbrukas per 100 kilometer ger en direkt indikation på fordonets effektivitet.
Räckvidd
Den maximala sträcka som fordonet kan köra på en full laddning under olika körförhållanden.
Regenerativ bromsning
Mängden energi som återvinns under inbromsningar och hur detta påverkar den totala energiförbrukningen.
Laddningseffektivitet
Hur effektivt batteriet kan laddas från olika typer av laddningskällor (snabbladdning, hemmaladdning etc.).
6. Varför är WLTP viktigt?
Realistiska data
WLTP ger mer tillförlitliga och realistiska data jämfört med den tidigare NEDC-standarden. Detta gör att konsumenter får en bättre förståelse för hur ett fordon presterar under verkliga körförhållanden.
Ökad transparens
Genom att ge mer noggranna uppgifter om bränsleförbrukning och utsläpp kan konsumenter göra mer informerade val när de köper fordon. Detta bidrar till ökad transparens inom bilindustrin.
Miljöförbättringar
Mer exakt mätning av utsläpp hjälper till att säkerställa att biltillverkare uppfyller de stränga utsläppsgränser som satts av lagstiftare globalt. Detta är ett viktigt steg mot att minska koldioxidutsläpp och bekämpa klimatförändringar.